top of page

4 adembenemende wandelingen op Mallorca

Wandelen kan op Mallorca overal, en je vermijdt daarmee vaak het massatoerisme. Zo heeft het eiland naast de stranden een prachtige kustlijn met ruige kliffen. Je geniet van mooie wandelroutes door olijf- en sinaasappelboomgaarden, langs schattige dorpjes en met waanzinnige vergezichten.

#1 Mirador de Penya des Migdia

De wandeling begint aan het parkeerterrein van Restaurant Ermita de la Victoria (140m) en loopt omhoog naar 355m. Volg het bordje “Penya des Migdia”. Vanaf het begin van de wandeling heb je fantastische vergezichten op de baai van Pollença en op het schiereiland Cap Formentor. De wandeling is niet zwaar, maar je moet op het einde wel door een nauwe doorgang, die uitkomt op een padje met een erg steile afgrond. De wandeling duurt een tweetal uur, zonder pauzes.

Wandeling langs de afgrond... Er hangen kettingen langs de rotswand die je kan vastnemen. Een avontuurlijk laatste deel. De terugweg gaat via dezelfde wand en de doorgang lijkt dan plots minder spectaculair. Deze wandeling is één van de leukste in Mallorca.

Eens voorbij het stuk met de kettingen aan de wand, kom je aan een oude bunker. Nog even en je staat op de Penya des Migdia. Vandaar zie je in het noordoosten het laatste stuk van het schiereiland, dat vandaag nog altijd een militair domein is. Op de top staat nog een oud kanon. Om daar te geraken klim je vanaf de bunker via een steil pad naar boven.

#2 Banyalbufar-Port des Canonge

Deze wandeling heeft weinig hoogteverschillen en loopt grotendeels in beboste stukken langs de westkust. Je start aan een kleine parking (km punt 85 op de MA-10) en loopt langs een huis dat “La Cabarola” noemt. Na 100 meter ga je aan de splitsing rechtdoor en naar beneden, door het hek en na nog eens 50 meter ga je aan deze splitsing opnieuw rechtdoor. Iets verder kom je aan een pijl die de wandeling verder aangeeft.

De ganse route is goed aangegeven en loopt door dennenbos met af en toe zicht op de kalkrotsen in zee. Na een uur stappen kom je in Port des Canonge met zijn pittoreske haventje en mooie baai. Van hieruit kan je eventueel dezelfde route terugnemen.

#3 Van Finca Boquer naar Cala Boquer

Korte gemakkelijke wandeling van 2.5u die door het natuurgebied van Boquer-dal loopt. Je kan er allerlei vogelsoorten zien, zelfs visarenden als je vroeg genoeg aan de wandeling begint. Parkeren kan op een grote parking aan Finca Boquer in Port de Pollença. Je gaat via de oprit van de Finca, door het hek en langs de Finca. De wandeling start als je door het tweede hek bent.

Het pad loopt omhoog en gaat door 2 rotsen die de poort naar de vallei lijken aan te geven. Vanaf dat punt is het eigenlijk rechtdoor met aan beide kanten een hoog oplopende bergketen, tot je aan een grillige baai komt. Als de zee rustig is kan je je even verfrissen. Dus zwemgerief en zwemschoenen meenemen.

#4 Caló des Marmols

Een heerlijke kustwandeling op Mallorca van de ene stille zwembaai naar een andere prachtige baai. Vertrekken doe je vanaf het kleine dorpje boven de Cala S’Almunia waar een paar auto’s kunnen parkeren bij het beginpunt. We lopen eerst een steile trap af die naar de baai gaat. Tussen de pijnbomen door zien we het helderblauwe water al tevoorschijn komen. De baai zelf bestaat voornamelijk uit rotsen en het water is kristalhelder. Hier zien we een smal paadje na de kliffen dat door dicht struikgewas omhoog slingert. Al snel hebben we van bovenaf uitzicht op de baai. Bovenop het kustplateau lopen we langs de randen van de kliffen naar de Punta des Bauç. Hier zijn de resten van een wachttoren en resten van fundamenten van een oude verdedigingsmuur te zien.

Vervolgens lopen we langs het kustpad verder naar Caló des Màrmols. We blijven steeds op het bovenpad, waardoor we uiteindelijk ook de baai van bovenaf zien. Wat een rust op deze prachtige plek! De wandeling is heel eenvoudig met vrijwel geen hoogteverschillen. Als we van het uitzicht genoten hebben, lopen we via dezelfde weg weer terug naar het beginpunt. De totale wandeling heen en terug is zo'n 11 kilometer.